Doorgaan naar hoofdcontent

Mission

goedemorgen/avond allen

Weer een dag verder, de tijd gaat nu al (te) snel...
Nog steeds zijn we vroeg wakker en als een van de eersten rijden we van de camping in Pismo Beach weg. Eerst langs een mall in Santa Maria (ook hier geen Ipod 2..) en daarna rijden we naar Santa Barbara, waar de moeder van alle missieposten in California staat, en die hebben we bezocht. De missie zelf werd door de spanjaarden opgericht rond 1786, oorspronkelijk uit hout, maar door allerlei (aardbevings) verwoestingen is het uiteindelijke gebouw van steen. Voor amerikaanse begrippen is het dus een bouwwerk met enorme historie.

de mission Santa Barbara

Na deze eerste missiepost hier werden overal in California spaanse monniken geplaatst om de oorspronkelijke bewoners, de indianen, te bekeren. Een tour door de mission toont o.a. de binnenplaats, de kerk, begraafplaats en een museumpje, erg leuk om te zien. Het plan was om daarna Santa Barbara verder te ontdekken, want er zijn nog een aantal musea en de oud-spaans/mexicaanse sfeer die er hangt, is erg leuk. Maar helaas, geen parkeerplaats voor onze RV te vinden (da's dus een nadeel van zo'n apparaat...) en na een paar rondjes rijden door het schaakbordenpatroon, was Willem het zat en zijn we verder gereden. De highway gaat vanaf hier van de kust af het binnenland in, richting Los Angeles.

on the road again..

In Ventura hebben we getankt (Usd 4,39 de gallon = omgerekend euro 0,88 de liter loodvrij... - maar goed ook want dit Fordje lust wel een druppel!) en de weg gevraagd naar de outlet mall hier in de buurt. Die bleek nog twintig minuten verderop in Camarillo te zijn, en daar zijn we de rest van de middag zoet geweest. Een schier oneindige rij van winkels van alle grote internationale en amerikaanse (hoofdzakelijk kleding) merken, dus dan weet je het wel...
Echt goedkoop vinden we het echter niet, kan aan ons liggen maar we denken dat in vergelijking tot Florida een paar jaar terug, alles veel duurder is geworden. Op de parkeerplaats zien we overigens een kolibri (hadden we ook nog nooit in 't 'wild' gezien..).

Eindstop voor vandaag is Malibu, een voorstad van Los Angeles. Het is nog een uurtje touren vanaf de outlet mall, dus we zijn er 'zo' (een uurtje rijden is hier echt niks!). De weg voert ons dwars door de Santa Monica mountains richting de kust en Malibu, woonplaats van de rich & famous (althans Barbra Streisand, Robert Redford en o.a. Mel Gibson wonen hier). Je kunt trouwens goed merken dat je dicht bij de grote stad komt, want het verkeer wordt steeds drukker.

De camping (Malibu Beach RV Resort) ligt pal boven highway 1 aan zee en we hebben een plekje met uitzicht over de oceaan.

RV's opgelijnd op Malibu Beach (3e van boven van ons)

We staan koud en hebben de slide-out net uitgeschoven, komt een buurman aangestormd: walvissen gezien! En ja hoor, we draaien ons om en kijken over zee uit, en zien twee walvissen spuitend en af en toe met de rug en staart boven water voorbij gaan, ik denk op een 300 meter of zo van het strand (en daar hebben we gisteren dus goed geld voor betaald...). Eline krijgt er geen genoeg van, en we hebben het duo nog een hele tijd langs de kust gevolgd.

plek met uitzicht

We eten lekker buiten (de eerste keer) en zien nog iets voorbij zwemmen, met een rugvin (dolfijn of haai denken we want orca's zwemmen altijd in een groep). De avond valt, en in de verte zien we de lichtjes en het schijnsel van L.A.

De branding buldert achter ons dus het slapen zal wel lukken straks.
Morgen richting Los Angeles en de Warner Bros Studios bezoeken. Tot blogs!
Eline & Wim

1. Wat een uitzicht daar zeg, mooi! Leuk om de kustlijn langs te rijden richting Los Angeles. Santa Barbara is inderdaad een doolhof, zeker met zo'n grote RV. Jammer dat jullie geen plekje konden vinden, de hoofdstraat is erg leuk om doorheen te lopen. Geniet van Los Angeles!

2. Gaaf om te lezen dat jullie op plaatsen komen die ik normaal alleen op t.v. zie of in films.
    En wat een prachtige natuur . Dat worden weer een paar mooie foto,s voor aan de muur.
    Goeie reis verder en ik ben wachtende op jullie volgende schrijven.

Groetjes
    Lia

Populaire posts van deze blog

Dag 3 / South Dakota

Allebei een prima nacht geslapen. De vermoeidheid won het deze keer van de biologische klok... heerlijk geslapen tot een uur of 6 in de ochtend, dus al 1 uur in de middag in NL. Ontbijten in de lodge kon vanaf 7 uur en was goed verzorgd. We maken kennis met andere Apollo/Star RV huurders, die ook vandaag hun camper ophalen. Twee jonge stellen, allebei straks op weg naar Los Angeles. Rond 8 uur gaan we eens kijken op het naastgelegen terrein van Winnebago. Er is een tijdelijk kantoortje ingericht en we worden ontvangen met koffie en koeken. De andere stellen uit het hotel zitten er ook al. Bijna meteen worden we geholpen met het inchecken en de papierwinkel en na een half uur zijn we op weg naar ons mobiele home voor de komende weken. Het is dit keer de kleinste camper geworden, een 22ft. Maar... voor onze begrippen is het nog een aardig apparaat. bij Winnebago in Forest Ciy, water tanken Ze heet Minnie Winnie, en omdat het dit keer een "kleintje" is, dopen we haar Ieni

Door Navajo Country

We hadden eerst nog het vage idee om de zonsopkomst in de canyon mee te maken echter de vermoeidheid won vannacht. Wel weer vroeg wakker, maar het was al licht... en koud! Voor het eerst doen we de kachel even aan in de camper om op temperatuur te komen. Na het ontbijt ruimen we op, en doen de routine voor vertrek waarbij hier eigenlijk alleen de slide-out wordt ingeschoven. We rijden richting de oost-uitgang van het Park en daarbij rijd je langs de rim met diverse stop- en uitzichtpunten. Ook bezoeken we een museum en ruine van een oude indianen nederzetting en maken de laatste stop in he Park bij Desert View, waar (voor de toeristen) ooit een uitzichttoren is neergezet. Aan de binnenkant is deze beschilderd door indianen, maar het blijft een beetje nep.. De uitzichten blijven magnifiek, bij elke stop weer een andere invalshoek, soms andere kleuren en vormen, het verveelt nooit.. Desert View, Grand Canyon Uiteindelijk rijden we het park uit en kom je meteen in Navajo land

Dinsdag 26 / Woensdag 27 april / dag 24 & 25 - going home

Na een uitgebreid ontbijt in het Hilton LAX hebben we de huurauto ingeleverd en zijn we met de shuttle bus afgezet op het vliegveld. Helaas hadden we al melding van KLM dat de vlucht vertraagd was van 13.45 tot 15.00 uur dus tijd genoeg. Maar met wat inkopen en een Starbucks bezoek ging de tijd redelijk vlot. Uiteindelijk om 15.45 vertrokken. Het blijft een lange zit - na 10 uur en 20 minuten geland op Schiphol waar we werden verwelkomd door onze dochters en a.s. schoonzoon Elco. Net na de middag waren we thuis, eerst maar eens een lekker bakkie koffie en herenigd met de poezen en daarna snel onze hond Abby opgehaald, ook een mooie hereniging! Wel even wennen aan de hollandse weersomstandigheden, zo koud hebben we het daar zelfs 's nachts niet gehad... Kunnen terugkijken op een prachtige vierde Amerika reis, een die zeker voor herhaling vatbaar is! We hebben de nodige mijlen weggedraaid maar het was een mooie ervaring in onze "bus". Heel erg mooi natuurschoon gezien en e