Doorgaan naar hoofdcontent

Yosemite

Yeah, we hebben weer internet... na twee dagen van afwezigheid, zonder internet en telefoonbereik, zijn we inmiddels half in de bewoonde wereld terecht gekomen en hebben internet, nog geen telefoon...
Na een ijskoude nacht op Wawona campground in Yosemite, vroeg uit de veren en op pad naar Mariposa Grove, waar Giant Sequoia's in het bos staan, Californische woudreuzen.

Giant Sequoia op de parking, erachter onze camper, ter vergelijk..

We zijn erg vroeg denk ik, want hebben tijdens onze wandeling naar boven tussen de woudreuzen het rijk alleen. Al op de parking staan de eerste giganten, allemachtig wat hebben die bomen afmetingen! We lopen een trail naar de beroemdste bomen hier, de Grizzly Giant, de Tunneltree en de Fallen Tunneltree, en maken nog een stop bij een museum.

Grizzly Giant, 63,5 meter hoog en 30 meter in omvang
(is z'n top ooit kwijtgeraakt..)

De Tunneltree, waar ooit auto's doorheen mochten rijden..

Het is een pittige wandeling, alsmaar berg-op, en we lopen alles bij elkaar een uur of drie door het woud. Allerlei verschillende eekhoorns en mooie vogels gezien, helaas geen hertjes vandaag, en de beren en coyotes blijven ook voor ons verborgen.

Sequoia's in het bos, met het Mariposa Museum ertussen

Op de terugweg naar beneden is te merken dat het al veel drukker wordt. Ook onderweg met de camper weer terug richting Yosemite Valley is het nu druk. We hebben wat veel tijd besteed aan de grote bomen, en ook energie, want de door ons geplande wandeling naar de Vernal Falls (watervallen) gaat gewoon te lang duren en wordt gewoon teveel van het goeie. We besluiten om de Glacier Point Route te rijden, die eveneens vroeg open is dit jaar. Deze route is een kleine 17 mijl bergop en eindigt bij een uitzichtpunt, Glacier Point, waar je uitkijkt over Yosemite Valley, en de bergen Half Dome en El Capitan, en de watervallen Vernal Falls en Yosemite Falls ziet stromen.

Glacier Point, uitzicht op Half Dome en Vernal Falls

Glacier Point, uitzicht op Yosemite Falls

Een imposant uitzicht, en we nemen de tijd om het op ons in te laten werken. Machtig mooi! We nemen uiteraard dezelfde route weer naar beneden en bezoeken dan nog Yosemite Valley. Hier is het een drukte van belang, bizar voor een gewone door-de-weekse dag in mei. We lopen Yosemite Village in en doen nog wat toeristen-inkopen..

Yosemite Falls vanuit de Valley

Op een parkeerplaats met uitzicht op Yosemite Falls, komen er twee bevriende amerikaanse echtparen aan ons vragen wat dat nou kost, zo'n camper huren, en of je er met z'n vieren in past. Eline geeft ze een rondleiding, en ze kunnen er maar niet over uit dat we dit vanuit Europa allemaal geregeld hebben en dat het zo voordelig is (hier lokaal zo'n ding huren is veel duurder). Bij het verlaten van de Valley staan we zowaar in de file, gelukkig maar kort, en daarna verlaten we Yosemite in de richting van San Francisco, onze laatste stop deze reis. Het is vanaf hier zo'n vier en een half uur rijden, en het is al rond vijven 's middags. Na een uurtje rijden richting Westen, stoppen we ermee voor vandaag. We vinden een leuke camping, Yosemite Pines aan de Old Highway 120. Een beetje verstopt vanaf de hoofdroute, erg mooi midden in het bos en we genieten nog even van de laatste zonnestralen deze dag.

op Yosemite Pines camping

het voorjaars-avond-zonnetje

De avondwandeling voert over het camping-terrein en uiteraard komen we een poezenbeest tegen, een krolse zelfs! Maar goed dat Charlie niet in de buurt is..

hoe kan het ook anders?

Morgen de laatste grote trek deze reis met de camper. Op naar San Francisco waar we de laatste dagen hier gaan doorbrengen. Daar zullen we denk ik wel weer kunnen internetten, dus kunnen we jullie up-to-date houden de laatste dagen.
De juiste oplossing voor de prijsvraag hebben we nog niet binnen overigens, het was geen vogelnest!

groetjes uit zonnig Californie, Eline & Wim

1. Haha ohjee, jullie komen altijd wel overal katten tegen he!:P Het ziet er weer super mooi uit allemaal! Vanavond (onze tijd) facetimen toch? Bij mandy en elco hun huisje, dan kunnen jullie het zien!:)xxx

2. Yep is goed erg benieuwd gaan nu slapen, tot later!

3. Is het antwoord op de prijsvraag (Antwoord van Rik) : ouwe dooie plant!!!!

En ik heb weer alles gelezen en het blijft een bijzondere mooie reis. Nog even genieten want het is alweer woensdag!!

Gr. Lia

1. Way to go Rik, helemaal dood is 'ie niet het is een onderdeel van een cholla cactus wat afsterft, de rest van de plant blijft wel leven. Dus de print komt eran! Jullie plezier in kootwijk gaan jullie a.s weekend toch?

Verwijderen
    2. Nee maandag gaan we. Lekker hoor, even niets ( nou ja, m.n schoonmoeder dat wel)

4. Ha die papa en mama! We proberen met jullie te facetimen, maar jullie nemen niet op. We dachten, misschien lezen jullie dit wel hahah. xx Mandy en Patty

Populaire posts van deze blog

Dag 3 / South Dakota

Allebei een prima nacht geslapen. De vermoeidheid won het deze keer van de biologische klok... heerlijk geslapen tot een uur of 6 in de ochtend, dus al 1 uur in de middag in NL. Ontbijten in de lodge kon vanaf 7 uur en was goed verzorgd. We maken kennis met andere Apollo/Star RV huurders, die ook vandaag hun camper ophalen. Twee jonge stellen, allebei straks op weg naar Los Angeles. Rond 8 uur gaan we eens kijken op het naastgelegen terrein van Winnebago. Er is een tijdelijk kantoortje ingericht en we worden ontvangen met koffie en koeken. De andere stellen uit het hotel zitten er ook al. Bijna meteen worden we geholpen met het inchecken en de papierwinkel en na een half uur zijn we op weg naar ons mobiele home voor de komende weken. Het is dit keer de kleinste camper geworden, een 22ft. Maar... voor onze begrippen is het nog een aardig apparaat. bij Winnebago in Forest Ciy, water tanken Ze heet Minnie Winnie, en omdat het dit keer een "kleintje" is, dopen we haar Ieni

Door Navajo Country

We hadden eerst nog het vage idee om de zonsopkomst in de canyon mee te maken echter de vermoeidheid won vannacht. Wel weer vroeg wakker, maar het was al licht... en koud! Voor het eerst doen we de kachel even aan in de camper om op temperatuur te komen. Na het ontbijt ruimen we op, en doen de routine voor vertrek waarbij hier eigenlijk alleen de slide-out wordt ingeschoven. We rijden richting de oost-uitgang van het Park en daarbij rijd je langs de rim met diverse stop- en uitzichtpunten. Ook bezoeken we een museum en ruine van een oude indianen nederzetting en maken de laatste stop in he Park bij Desert View, waar (voor de toeristen) ooit een uitzichttoren is neergezet. Aan de binnenkant is deze beschilderd door indianen, maar het blijft een beetje nep.. De uitzichten blijven magnifiek, bij elke stop weer een andere invalshoek, soms andere kleuren en vormen, het verveelt nooit.. Desert View, Grand Canyon Uiteindelijk rijden we het park uit en kom je meteen in Navajo land

Dinsdag 26 / Woensdag 27 april / dag 24 & 25 - going home

Na een uitgebreid ontbijt in het Hilton LAX hebben we de huurauto ingeleverd en zijn we met de shuttle bus afgezet op het vliegveld. Helaas hadden we al melding van KLM dat de vlucht vertraagd was van 13.45 tot 15.00 uur dus tijd genoeg. Maar met wat inkopen en een Starbucks bezoek ging de tijd redelijk vlot. Uiteindelijk om 15.45 vertrokken. Het blijft een lange zit - na 10 uur en 20 minuten geland op Schiphol waar we werden verwelkomd door onze dochters en a.s. schoonzoon Elco. Net na de middag waren we thuis, eerst maar eens een lekker bakkie koffie en herenigd met de poezen en daarna snel onze hond Abby opgehaald, ook een mooie hereniging! Wel even wennen aan de hollandse weersomstandigheden, zo koud hebben we het daar zelfs 's nachts niet gehad... Kunnen terugkijken op een prachtige vierde Amerika reis, een die zeker voor herhaling vatbaar is! We hebben de nodige mijlen weggedraaid maar het was een mooie ervaring in onze "bus". Heel erg mooi natuurschoon gezien en e