Doorgaan naar hoofdcontent

sunset Rio Grande @ Big Bend NP

Rio Grande
not much allowed..

Inmiddels weer wifi-verbinding, in Big Bend hadden we geen bereik...

Het wordt misschien een beetje afgezaagd maar ook vanochtend gepland vroeg wakker en op pad. Deze dagen zijn met name verplaatsingsdagen, en vandaag willen we proberen om in een ruk 650 km af te leggen naar Big Bend National Park.
Het is dik bewolkt en het regent zo af en toe, dus niet erg om alleen maar te rijden. We nemen highway 90 west naar Del Rio aan de mexicaanse grens. Tussendoor nog een stop voor wat Walmart boodschappen en dan weer verder. Na Del Rio volgt de langste weg zonder significante nederzettingen die ik ooit heb gereden, ik geloof zo'n 400 km met welgeteld drie dorpjes (1750 inwoners was het dichtst bevolkte) en twee tankstations, die natuurlijk de hoofdprijs rekenen (de laatste tankbeurt vandaag usd 2,35/gallon en de eerste usd 1,79/gallon).
Ergens tussenin rijden we langs Amistad Recreation area en voorbij Seminole Canyon, hetgeen allebei alternatieve stops voor de komende nacht waren. Maar gezien de regen en de wens wat langer in Big Bend te blijven, rijden we door. De brug over de Pecos River is nog een mooie stop en daarna Judge Roy Bean's visitor center. Judge Bean was hier de enige rechter maar ook uitbater van een kroeg annex biljart-tent en dat allemaal tegelijk. Zijn kroeg/poolcentrum/rechtbank staat in oude stijl opgericht naast een Texas visitor centrum, met een mooie cactustuin. We stoppen nog bij een GSM mast om even kontakt met het thuisfront te maken, want verder is het bereik hier karig. Voort gaat het over de eindeloze wegen en tevens eindeloze landerijen die bij ranches horen waar je alleen de toegangspoorten van kunt zien. Heel af en toe gaat er nog een enorme goederentrein voorbij, met ik schat een kilometer of 1,5 a 2 aan wagons...
De borderpatrol is hier overmatig aanwezig en we moeten een keer stoppen voor controle van paspoorten. We maken een allerlaatste tankbeurt in het gehucht Marathon en slaan dan na 400 kmvoor het eerst linksaf, een weg van 100 km naar Big Bend National Park. Na de nodige donkere luchten en regen, en kou klaart het nu rap op en we zien de temperatuur van 54 fahrenheit naar 77 fahrenheit stijgen, beter! We betalen Usd 25 toegang voor het park aan de ranger en koersen op Rio Grande Village campground aan. Gelukkig zijn er nog voldoende plaatsen en we zetten Troy recht en
schuiven uit (de slideout). Stroom en water hebben we hier niet maar de lampjes en waterpomp doen het op de accu en heel decadent gebruiken we de generator om de ipad batterijen op te kunnen laden. Een verfrissend drankje buiten en meteen duiken er twee javelina's op, die erg doen denken aan een zwijntje maar er geen familie van zijn. Koddige beesten, ze struinen hier over de camping. We maken een eerste wandeling vanuit de camping over een trail naar de Rio Grande, de grensrivier tussen Mexico en de USA. De wandeling loopt daarna omhoog naar een overlook waar je de verderop liggende bergen en de rivier mooi kunt zien. Na het eten keren we hier nog even terug voor het zien van een mooie zonsondergang. Veel cactussen staan in bloei en dat maakt het wel speciaal. Er ligt hier trouwens allerlei handelswaar van de mexicanen, huisvlijt van hout en metaal, wat je voor 6 of 10 of 40 (!) dollar kunt kopen, de dollars moeten in een potje en af en toe steekt er een mexicaan zonder visum te paard even de rivier over om de dollars op te halen. We zien er maar vanaf, als je gesnapt wordt ben je zowel je dollars als je huisvlijt kwijt.
Tijdens het eten zien we nog een roadrunner, die best een tijdje bij onze plek blijft rondscharrelen en die mooi op de gevoelige plaat kan worden vastgelegd. Vanavond bivakkeren we binnen. Er staat een enorme wind en het lijkt wel of we met Troy midden op zee zitten. Hopenlijk blijft de slide-out heel!

short english translation

today we drove some 650 km to big bend national park, via del rio on the mexican border. endless roads along endless ranches and ultra long cargo trains. it's overcast and rainy and cold. easy to drive on and leave the alternative stops for the night at amistad recreation area and seminole canyon for what they are. 400 km's without towns except for two very small dots on the map. a final gas-station visit in marathon and then we drive into big bend. we pay usd 25 to the ranger and enter into the park. we find empty spots on the rio grande village campground and get to see javelina's which look like
wild hog but are not related. we walk a nice trail to the border river between mexico and the usa and
we climb the overlook twice, of which one time for sunset. the weather turned beautiful and we have dinner outside, being accompanied by a roadrunner! the evening is very windy and we cross fingers
that the slideout will remain attached, it feels like we are at sea!
at Pecos river restplace

Populaire posts van deze blog

Dag 3 / South Dakota

Allebei een prima nacht geslapen. De vermoeidheid won het deze keer van de biologische klok... heerlijk geslapen tot een uur of 6 in de ochtend, dus al 1 uur in de middag in NL. Ontbijten in de lodge kon vanaf 7 uur en was goed verzorgd. We maken kennis met andere Apollo/Star RV huurders, die ook vandaag hun camper ophalen. Twee jonge stellen, allebei straks op weg naar Los Angeles. Rond 8 uur gaan we eens kijken op het naastgelegen terrein van Winnebago. Er is een tijdelijk kantoortje ingericht en we worden ontvangen met koffie en koeken. De andere stellen uit het hotel zitten er ook al. Bijna meteen worden we geholpen met het inchecken en de papierwinkel en na een half uur zijn we op weg naar ons mobiele home voor de komende weken. Het is dit keer de kleinste camper geworden, een 22ft. Maar... voor onze begrippen is het nog een aardig apparaat. bij Winnebago in Forest Ciy, water tanken Ze heet Minnie Winnie, en omdat het dit keer een "kleintje" is, dopen we haar Ieni

Door Navajo Country

We hadden eerst nog het vage idee om de zonsopkomst in de canyon mee te maken echter de vermoeidheid won vannacht. Wel weer vroeg wakker, maar het was al licht... en koud! Voor het eerst doen we de kachel even aan in de camper om op temperatuur te komen. Na het ontbijt ruimen we op, en doen de routine voor vertrek waarbij hier eigenlijk alleen de slide-out wordt ingeschoven. We rijden richting de oost-uitgang van het Park en daarbij rijd je langs de rim met diverse stop- en uitzichtpunten. Ook bezoeken we een museum en ruine van een oude indianen nederzetting en maken de laatste stop in he Park bij Desert View, waar (voor de toeristen) ooit een uitzichttoren is neergezet. Aan de binnenkant is deze beschilderd door indianen, maar het blijft een beetje nep.. De uitzichten blijven magnifiek, bij elke stop weer een andere invalshoek, soms andere kleuren en vormen, het verveelt nooit.. Desert View, Grand Canyon Uiteindelijk rijden we het park uit en kom je meteen in Navajo land

Dinsdag 26 / Woensdag 27 april / dag 24 & 25 - going home

Na een uitgebreid ontbijt in het Hilton LAX hebben we de huurauto ingeleverd en zijn we met de shuttle bus afgezet op het vliegveld. Helaas hadden we al melding van KLM dat de vlucht vertraagd was van 13.45 tot 15.00 uur dus tijd genoeg. Maar met wat inkopen en een Starbucks bezoek ging de tijd redelijk vlot. Uiteindelijk om 15.45 vertrokken. Het blijft een lange zit - na 10 uur en 20 minuten geland op Schiphol waar we werden verwelkomd door onze dochters en a.s. schoonzoon Elco. Net na de middag waren we thuis, eerst maar eens een lekker bakkie koffie en herenigd met de poezen en daarna snel onze hond Abby opgehaald, ook een mooie hereniging! Wel even wennen aan de hollandse weersomstandigheden, zo koud hebben we het daar zelfs 's nachts niet gehad... Kunnen terugkijken op een prachtige vierde Amerika reis, een die zeker voor herhaling vatbaar is! We hebben de nodige mijlen weggedraaid maar het was een mooie ervaring in onze "bus". Heel erg mooi natuurschoon gezien en e