Doorgaan naar hoofdcontent

Woensdag 20 april / dag 18 - Tucson

Een tweede dag in de buurt van Tucson. We staan toch redelijk vroeg op en zijn om half negen al bij het Arizona Sonora Desert Museum dat hier een paar kilometer verderop ligt. Het is meer dierentuin dan museum, prachtig aangelegd en met overal enthousiaste vrijwilligers die van alles te vertellen hebben. We zien een heel scala aan dieren die allemaal ergens in Arizona voorkomen, en een flink aantal hier in de omgeving: mountain lion, black bear, bobcat, javalinas, coyotes en allerlei hagedissen waaronder chuckwallas. Sommige dieren achter glas of gaas of hekwerk, maar er lopen ook een heleboel beestjes rond als "bezoeker". Er zijn volieres met mooie lokale vogels en een speciale voliere met alleen maar kolibri's waaronder een aantal nestjes. Verder een mooie cactustuin en we zijn de gelukkigen om van sommige cactussen bloemen te zien, die maar 1 dag bloeien.. De saguaro cactussen die in dit gebied in groten getale voorkomen, staan ook veelal in bloei. Uit de bloem komt dan een mooie rode vrucht voort. Na het museum bezoeken we nog het visitor centrum van het Saguaro National Park en rijden een stukje door het park, maar de meeste wegen zijn niet voor auto's van de afmetingen van Troy geschikt, helaas. Dan terug naar de camping waar we ons bij 90 graden Fahrenheit (32,5 celsius) installeren in zwembroek/badpak. Bij gebrek aan zwembad op deze state camping, gebruiken we af en toe onze buitendouche. We besluiten ook om de planning van de laatste dagen wat om te gooien en gaan morgen in plaats van richting Joshua Tree Desert (genoeg woestijn gezien voor nu) een monstertochtje van zo'n 650 km maken naar San Diego California. Daarna willen we een paar daagjes langs de kust doorbrengen en uiteindelijk zondag in Anaheim/LA eindigen waar we Troy maandag in moeten leveren, maar daar willen we nog niet aan denken!
Na het avondeten maken we nog een rondje woestijn langs de talloze saguaro cactussen. Aparte bomen, die hun zij-takken (als ze die al krijgen) pas vanaf plm 70 a 75 jaar groei ontwikkelen.. De eerste bloei is na zo'n 50 jaar. Ze worden tot 12 meter hoog, en het staat hier helemaal vol met dit soort spul. Tijdens onze wandeling afgezien van een konijn geen wild gezien, dus geen rare jongens die hier zoal voorkomen: tarantula, schorpioen, talloze ratelslangen, gila monsters en wat dies meer zij..

short english translation

we stay near Tucson for another day and visit the nearby Arizona Sonora Desert Museum, which actually is more zoo than museum. All Arizona animals can be seen here and we spot mountain lion, blackbear, bobcat, coyotes and a dozen lizards, beautiful birds amongst which hummingbirds. The afternoon we spend at our campsite between the Saguaro cacti. we decide to change our program a little and we will drive to San Diego tomorrow and then we'll spend some days along the pacific coast in stead of in joshua tree desert park.

1. Tjonge jonge, ik begrijp best dat jullie nog niet aan de terugreis denken maar ik wordt toch wel erg nieuwsgierig naar de rest van de foto's. Veel plezier daar. Ik kijk weer uit naar het volgende verslag. Xx

2. Zeg Wim, je zegt nou wel dat je met Eline op stap bent maar die sniekerd staat er toch mooi steeds niet op... ;-) Groetjes, Roeli

Populaire posts van deze blog

Dag 3 / South Dakota

Allebei een prima nacht geslapen. De vermoeidheid won het deze keer van de biologische klok... heerlijk geslapen tot een uur of 6 in de ochtend, dus al 1 uur in de middag in NL. Ontbijten in de lodge kon vanaf 7 uur en was goed verzorgd. We maken kennis met andere Apollo/Star RV huurders, die ook vandaag hun camper ophalen. Twee jonge stellen, allebei straks op weg naar Los Angeles. Rond 8 uur gaan we eens kijken op het naastgelegen terrein van Winnebago. Er is een tijdelijk kantoortje ingericht en we worden ontvangen met koffie en koeken. De andere stellen uit het hotel zitten er ook al. Bijna meteen worden we geholpen met het inchecken en de papierwinkel en na een half uur zijn we op weg naar ons mobiele home voor de komende weken. Het is dit keer de kleinste camper geworden, een 22ft. Maar... voor onze begrippen is het nog een aardig apparaat. bij Winnebago in Forest Ciy, water tanken Ze heet Minnie Winnie, en omdat het dit keer een "kleintje" is, dopen we haar Ieni

Door Navajo Country

We hadden eerst nog het vage idee om de zonsopkomst in de canyon mee te maken echter de vermoeidheid won vannacht. Wel weer vroeg wakker, maar het was al licht... en koud! Voor het eerst doen we de kachel even aan in de camper om op temperatuur te komen. Na het ontbijt ruimen we op, en doen de routine voor vertrek waarbij hier eigenlijk alleen de slide-out wordt ingeschoven. We rijden richting de oost-uitgang van het Park en daarbij rijd je langs de rim met diverse stop- en uitzichtpunten. Ook bezoeken we een museum en ruine van een oude indianen nederzetting en maken de laatste stop in he Park bij Desert View, waar (voor de toeristen) ooit een uitzichttoren is neergezet. Aan de binnenkant is deze beschilderd door indianen, maar het blijft een beetje nep.. De uitzichten blijven magnifiek, bij elke stop weer een andere invalshoek, soms andere kleuren en vormen, het verveelt nooit.. Desert View, Grand Canyon Uiteindelijk rijden we het park uit en kom je meteen in Navajo land

Dinsdag 26 / Woensdag 27 april / dag 24 & 25 - going home

Na een uitgebreid ontbijt in het Hilton LAX hebben we de huurauto ingeleverd en zijn we met de shuttle bus afgezet op het vliegveld. Helaas hadden we al melding van KLM dat de vlucht vertraagd was van 13.45 tot 15.00 uur dus tijd genoeg. Maar met wat inkopen en een Starbucks bezoek ging de tijd redelijk vlot. Uiteindelijk om 15.45 vertrokken. Het blijft een lange zit - na 10 uur en 20 minuten geland op Schiphol waar we werden verwelkomd door onze dochters en a.s. schoonzoon Elco. Net na de middag waren we thuis, eerst maar eens een lekker bakkie koffie en herenigd met de poezen en daarna snel onze hond Abby opgehaald, ook een mooie hereniging! Wel even wennen aan de hollandse weersomstandigheden, zo koud hebben we het daar zelfs 's nachts niet gehad... Kunnen terugkijken op een prachtige vierde Amerika reis, een die zeker voor herhaling vatbaar is! We hebben de nodige mijlen weggedraaid maar het was een mooie ervaring in onze "bus". Heel erg mooi natuurschoon gezien en e