Doorgaan naar hoofdcontent

Dag 13 / Moab - Arches National Park

Een prachtige strakblauwe lucht verwelkomt ons deze verjaardagsochtend voor Eline. 54 Lentes jong.. Vroeg uit de veren en op weg naar Arches National Park. We proberen zo de ergste drukte voor te zijn. En dat lukt redelijk. Om half acht staan we voor de poort. We besluiten de eerste parkeerplaatsen bij de uitzichtpunten te laten voor wat ze zijn om eerst, halverwege het park, de eerste Arches te gaan bekijken. Dit park ligt bovenop een ondergronds zoutbed, dat verantwoordelijk is voor de bogen, pilaren, balancerende rotsen en ander moois van moeder natuur. Miljoenen jaren van ontwikkeling, en het komen en gaan van zeeen vormden uiteindelijk het landschap, waar zo’n 2000 natuurlijke bogen in allerlei vormen en maten voorkomen. Wij hebben er vandaag maar een paar gezien. De meest bekende liggen op loopafstand van de doorgaande parkweg. Hier en daar zijn dat korte wandelingetjes en op andere plekken moet je er een paar kilometer voor lopen. De eerste arches die we zien zijn bij The Windows Section waar we Turret Arch en North & South Window gaan zien.

Turret Arch

North Window Arch, met Eline erbij om de afmetingen weer te geven..

North & South Window Arches

Er loopt een prachtige rondwandeling omheen, die zo af en toe nog best lasting is. Wel mooi! Voordeel van hier vroeg zijn is dat er nog relatief weinig mensen zijn en je dus de bogen soms zonder mensen erbij op de foto krijgt.

in de woestijn bloeit zo af en toe ook nog wat

We willen ook graag Delicate Arch zien, maar we hike ernaartoe is bijna 6 kilometer op zeer steil terrein, en ook weer 6 terug! We doen het dus met een uitzichtpunt, waarvoor we trouwens ook nog aardig moeten klimmen.

Delicate Arch in de verte..

Laatste stop wordt voor de Broken Arch aan het einde van de parkweg, die eigenlijk nog een stuk doorloopt, maar men is hier met de weg bezig en de route stopt.

Broken Arch

Op de terugweg uit het park willen we nog wel stoppen met verschillende uitzichtpunten maar er is gewoon geen plek voor Minnie op de parkeetplaatsen. Dit park is sowieso maar karig uitgerust als het gaat om parkeerplakken voor campers, dat is in andere parken beter geregeld. Het word tijd voor een tankbeurt. Net na het wegrijden realiseer ik me dat ik de tankdop er niet terug heb opgedaan. In gedachten zie ik de liters loodvrij al uit de tank klotsen (bij sommige bochten verliezen we ook wel eens een glas of kommetje uit de keukenkastjes dus zo raar is dat niet) maar dat valt gelukkig mee. De dop ligt er nog en opgelucht rijden we verder.

zomaar onderweg

Tussenstop wordt “Hole in the Rock” waar twee eeuwen terug deense settelers een woning in een rots hebben gebouwd. Tegenwoordig een tourist trap compleet met bijbehorende winkeltjes met rotzooi (anders kun je het niet noemen). Er is de mogelijkheid voor een rondleiding die we maar overslaan. Dit hele bezoek hadden we ook kunnen overslaan..

Terug naar Moab en dan besluiten we om alvast door te rijden in de richting van ons einddoel voor morgen, Capitol Reef National Park. In Green River is een Koa camping waar we dachten nu een wasje te doen en waar een goed aangeschreven restaurant naast is, zodat we Eline’s verjaardag kunnen vieren. Je raadt het al, de wasserij is vanwege onderhoud dicht! Gelukkig is het weer prima en zijn de sokken inderdaad in de la gebleven. We chillen de hele middag heerlijk in de schaduw naast de camper en eten ‘s avonds een lekker maaltje in Tamarisk restaurant aan de Green River.

Nu nog heerlijk buiten met een bakkie en het weblog en de foto’s bijwerken. Morgen onderweg naar Capitol Reef met enkele interessante stops. Tot later!

+++

Blue skies today to celebrate Eline’s birthday! An early start as well since we want to beat the crowds in Arches National Park. We partly succeed – at least we get to get a parkingspot for the walks to some of the arches, which are really impressive. On the way back we thought we get to stop at some interesting viewpoints but unfortunately there never was space for our Minnie. We head back through Moab to “Hole in the Rock” which appears to be a bit of a tourist trap. It’s an old house built inside the rock and now is a small “museum” and the inevidable giftshops.
Back into Moab and we decide to continue our route for tomorrow a bit. We end up in Green River where we spend the afternoon chillin’ in the shadow next to our campervan. Lovely.. We enjoy a birthday dinner in Tamarisk restaurant along the Green River and spend the evening outside. Tomorrow on to Capitol Reef National Park.

1. Ziet er wel gaaf uit, dat arches! Ondanks dat het soms in de verte was.
    En smiddags lekker bij de camper, super relaxt! Ziet eruit alsof jullie goed hebben genoten op mam d'r verjaardag 😄

Populaire posts van deze blog

Dag 3 / South Dakota

Allebei een prima nacht geslapen. De vermoeidheid won het deze keer van de biologische klok... heerlijk geslapen tot een uur of 6 in de ochtend, dus al 1 uur in de middag in NL. Ontbijten in de lodge kon vanaf 7 uur en was goed verzorgd. We maken kennis met andere Apollo/Star RV huurders, die ook vandaag hun camper ophalen. Twee jonge stellen, allebei straks op weg naar Los Angeles. Rond 8 uur gaan we eens kijken op het naastgelegen terrein van Winnebago. Er is een tijdelijk kantoortje ingericht en we worden ontvangen met koffie en koeken. De andere stellen uit het hotel zitten er ook al. Bijna meteen worden we geholpen met het inchecken en de papierwinkel en na een half uur zijn we op weg naar ons mobiele home voor de komende weken. Het is dit keer de kleinste camper geworden, een 22ft. Maar... voor onze begrippen is het nog een aardig apparaat. bij Winnebago in Forest Ciy, water tanken Ze heet Minnie Winnie, en omdat het dit keer een "kleintje" is, dopen we haar Ieni

Door Navajo Country

We hadden eerst nog het vage idee om de zonsopkomst in de canyon mee te maken echter de vermoeidheid won vannacht. Wel weer vroeg wakker, maar het was al licht... en koud! Voor het eerst doen we de kachel even aan in de camper om op temperatuur te komen. Na het ontbijt ruimen we op, en doen de routine voor vertrek waarbij hier eigenlijk alleen de slide-out wordt ingeschoven. We rijden richting de oost-uitgang van het Park en daarbij rijd je langs de rim met diverse stop- en uitzichtpunten. Ook bezoeken we een museum en ruine van een oude indianen nederzetting en maken de laatste stop in he Park bij Desert View, waar (voor de toeristen) ooit een uitzichttoren is neergezet. Aan de binnenkant is deze beschilderd door indianen, maar het blijft een beetje nep.. De uitzichten blijven magnifiek, bij elke stop weer een andere invalshoek, soms andere kleuren en vormen, het verveelt nooit.. Desert View, Grand Canyon Uiteindelijk rijden we het park uit en kom je meteen in Navajo land

Dinsdag 26 / Woensdag 27 april / dag 24 & 25 - going home

Na een uitgebreid ontbijt in het Hilton LAX hebben we de huurauto ingeleverd en zijn we met de shuttle bus afgezet op het vliegveld. Helaas hadden we al melding van KLM dat de vlucht vertraagd was van 13.45 tot 15.00 uur dus tijd genoeg. Maar met wat inkopen en een Starbucks bezoek ging de tijd redelijk vlot. Uiteindelijk om 15.45 vertrokken. Het blijft een lange zit - na 10 uur en 20 minuten geland op Schiphol waar we werden verwelkomd door onze dochters en a.s. schoonzoon Elco. Net na de middag waren we thuis, eerst maar eens een lekker bakkie koffie en herenigd met de poezen en daarna snel onze hond Abby opgehaald, ook een mooie hereniging! Wel even wennen aan de hollandse weersomstandigheden, zo koud hebben we het daar zelfs 's nachts niet gehad... Kunnen terugkijken op een prachtige vierde Amerika reis, een die zeker voor herhaling vatbaar is! We hebben de nodige mijlen weggedraaid maar het was een mooie ervaring in onze "bus". Heel erg mooi natuurschoon gezien en e