Doorgaan naar hoofdcontent

Dag 8 / Yellowstone

Mwah… koud vannacht. Vanochtend eerst de kachel laten snorren en daarna weer terug onder de dekens. Na een minuut of tien is het dan warm in de camper. Een warme douche is ook prettig. We willen vandaag richting Mammoth Hotsprings in het noorden van het park komen. Daar is ook een camping en willen we overnachten.
Eerst op pad richting Canyon. Al na een kwartier komen we in een bearjam, oftewel een file van bear-watchers. Vlakbij de eerste geysers en mudpots struint een grizzley beer rond. Hij loopt heuvelopwaarts achter de wolken van een geyser, maar we hebben hem gespot!

Grizzley bij de Mud Volcano

Erg fotobewust was ‘ie niet, we hebben hem alleen van de achterkant kunnen schieten. We willen hierna een looptrail lopen die hiernaast ligt, maar nog niet halverwege worden we door een ranger tegengehouden, de beer bevindt zich nog in dit gebied en men wil geen mensen toelaten, wat op zich logisch is. De eerste beer ooit voor ons is een feit, yeah!

Mud Volcano

een beetje jeuk..

We rijden langs sprookjesachtig landschap waar de Yellowstone River doorheen stroomt en komen zo uit bij de Grand Canyon of the Yellowstone. We kunnen de south en north rim rijden maar er zijn slechts twee uitzichtpunten open, de rest moet nog worden geruimd van sneeuw. Dat laatste ligt hier overal nog genoeg! De uitzichtpunten zijn wel schitterend, en de canyon plus waterval indrukwekkend.

Grand Canyon of the Yellowstone

We bezoeken nog het Canyon visitorcentrum waar een mooie expositie is. De film die ze hier draaien valt wat tegen. Gaat meer over de do’s and dont’s van ons simpele bezoekers. Maar goed, we zouden de eersten niet zijn die denken dat je in een mudpot of hotspring lekker kunt bubbelen..
De route voert ons verder naar de Norris area, waar een grote verzameling van fumeroles, mudpots, geysers en hotsprings is. Dit zijn de vier voorkomende oppervlakte verschijnselen van dit vulkanische gebied.

de Norris area

Een groot gedeelte van Yellowstone is eigenlijk een caldera, krater. De laatste (enorme) vulkaanuitbarsting was 640.000 jaar geleden. Ze komen gemiddeld eens per 6-700.000 jaar voor, dus als er morgen niets meer te bloggen valt, weten jullie wat er is gebeurd in Wyoming! Norris is indrukwekkend en we lopen er twee trails. De zwavellucht zit hierna flink in de porien maar dat mag de pret niet drukken.
Hierna koers naar Mammoth waar de campground nog een plekkie heeft (is hier first come first served) dus die confisceren we maar. Mammoth is een leuk dorpje waar veel rangers wonen en werken. De elk (wapiti) en bisons struinen hier door de straten!

De Elk liggen tussen de kantoren in Mammoth..

We lunchen hier en gaan dan weer op pad. We zijn hier niet om te luieren natuurlijk. Eerst rijden we naar Gardiner, Montana dat hier op 10 minuten rijden vandaan ligt. We doen wat boodschappen bij de enige grocery die ook benzinepomp is. Daarna onder de Roosevelt Arch (opgericht naar aanleiding van de start van dit eerste nationale park in de USA ter ere van Theodore Roosevelt) weer terug het park in. We rijden door Mammoth en dan richting Roosevelt waarna we Lamar Valley willen uitrijden tot de noordoostingang van het park. Die vallei staat bekend om het vele voorkomende wild. Bij de kruising ter hoogte van Roosevelt spotten we een zwarte beer, die temidden van een kudde bisons rustig z’n eigen ding doet. Zo gaaf om te zien!

Black Bear!

Langs deze route zien we verder talloze bisonkuddes met heel veel kalfjes, pronghorn, elk en berggeiten.

bison kalfjes overal!

We zien een bijzondere vogel waarvan we de naam niet weten en ook een arendsnest. De vogel lijkt niet te willen uitvliegen, dus we hebben alleen z’n koppie op de gevoelige plaat. We rijden dezelfde route terug en overnachten in Mammoth, moe van alle indrukken!

+++

We are en-route in Yellowstone today and are just 10 minutes on the road when we end up in a bearjam, to spot a grizzley bear near the first geyser we see. We also drive the Grand Canyon of the Yellowstone river north and south rim and enjoy the viewpoints on the canyon and the falls.
At Norris we walk two trails along mudpots, fumeroles, geysers and hotsprings which are the four surface shapes to be found here amidst this huge caldera. Last eruption was some 640.000 years ago. But the area is still active. The smell of Sulphur is everywhere.. After Norris we find ourselves a camping spot for the night at Mammoth Hotsprings and we have a quick look in Gardiner Montana before we head back into the park and drive along the Lamar Valley. Amongst the wildlife we see there are many buffalo herds with calf, pronghorn, elk, an eagle’s nest and finally a black bear amidst the buffalos in a field. Awesome!

Populaire posts van deze blog

Dag 3 / South Dakota

Allebei een prima nacht geslapen. De vermoeidheid won het deze keer van de biologische klok... heerlijk geslapen tot een uur of 6 in de ochtend, dus al 1 uur in de middag in NL. Ontbijten in de lodge kon vanaf 7 uur en was goed verzorgd. We maken kennis met andere Apollo/Star RV huurders, die ook vandaag hun camper ophalen. Twee jonge stellen, allebei straks op weg naar Los Angeles. Rond 8 uur gaan we eens kijken op het naastgelegen terrein van Winnebago. Er is een tijdelijk kantoortje ingericht en we worden ontvangen met koffie en koeken. De andere stellen uit het hotel zitten er ook al. Bijna meteen worden we geholpen met het inchecken en de papierwinkel en na een half uur zijn we op weg naar ons mobiele home voor de komende weken. Het is dit keer de kleinste camper geworden, een 22ft. Maar... voor onze begrippen is het nog een aardig apparaat. bij Winnebago in Forest Ciy, water tanken Ze heet Minnie Winnie, en omdat het dit keer een "kleintje" is, dopen we haar Ieni

Door Navajo Country

We hadden eerst nog het vage idee om de zonsopkomst in de canyon mee te maken echter de vermoeidheid won vannacht. Wel weer vroeg wakker, maar het was al licht... en koud! Voor het eerst doen we de kachel even aan in de camper om op temperatuur te komen. Na het ontbijt ruimen we op, en doen de routine voor vertrek waarbij hier eigenlijk alleen de slide-out wordt ingeschoven. We rijden richting de oost-uitgang van het Park en daarbij rijd je langs de rim met diverse stop- en uitzichtpunten. Ook bezoeken we een museum en ruine van een oude indianen nederzetting en maken de laatste stop in he Park bij Desert View, waar (voor de toeristen) ooit een uitzichttoren is neergezet. Aan de binnenkant is deze beschilderd door indianen, maar het blijft een beetje nep.. De uitzichten blijven magnifiek, bij elke stop weer een andere invalshoek, soms andere kleuren en vormen, het verveelt nooit.. Desert View, Grand Canyon Uiteindelijk rijden we het park uit en kom je meteen in Navajo land

Dinsdag 26 / Woensdag 27 april / dag 24 & 25 - going home

Na een uitgebreid ontbijt in het Hilton LAX hebben we de huurauto ingeleverd en zijn we met de shuttle bus afgezet op het vliegveld. Helaas hadden we al melding van KLM dat de vlucht vertraagd was van 13.45 tot 15.00 uur dus tijd genoeg. Maar met wat inkopen en een Starbucks bezoek ging de tijd redelijk vlot. Uiteindelijk om 15.45 vertrokken. Het blijft een lange zit - na 10 uur en 20 minuten geland op Schiphol waar we werden verwelkomd door onze dochters en a.s. schoonzoon Elco. Net na de middag waren we thuis, eerst maar eens een lekker bakkie koffie en herenigd met de poezen en daarna snel onze hond Abby opgehaald, ook een mooie hereniging! Wel even wennen aan de hollandse weersomstandigheden, zo koud hebben we het daar zelfs 's nachts niet gehad... Kunnen terugkijken op een prachtige vierde Amerika reis, een die zeker voor herhaling vatbaar is! We hebben de nodige mijlen weggedraaid maar het was een mooie ervaring in onze "bus". Heel erg mooi natuurschoon gezien en e