Doorgaan naar hoofdcontent

Dag 9 / Yellowstone > Idaho

Gelukkig niet zo heel koud vannacht in Mammoth Hotsprings, maar dat kan aan de naam liggen natuurlijk! Eerste stop vanochtend zijn de silica-terrassen hier in Mammoth.

Je hebt “lower” en “upper” terraces waarbij de bovenste naar het schijnt mooier zijn. Jammer echter dat je met een camper niet over de upper-loop mag rijden. De onderste terrassen kun je alleen lopend bezichtigen, dus doen we dat. Mooi stuk natuur weer, het zwavelhoudende water heeft hier allerlei mooie silica-terrassen gevormd. Er zijn ook veel terrassen “dood”, daar stroomt dus geen water meer. Al met al weer indrukwekkend om te zien. Een beetje wandeling kost ons hier trouwens nog veel energie. Dat zal deels liggen aan de verkoudheid die bij beide nog niet over is, maar ook aan de hoogte, want de gemiddelde hoogte van Yellowstone is rond de 2250 meter. Ook deze silica-terrassen liggen dik boven 2200 meter hoogte.
We zetten met Minnie Winnie koers in de richting van het zuiden van het park, richting “Old Faithful”, de beroemde met regelmaat spuitende geyser.

"zomaar" onderweg in dit wonderschone park

We zijn een twintig minuutjes onderweg en belanden in een wildlifejam, en ja hoor, beren! Parkeren is lastig, er wordt hier net aan de weg gewerkt. Een stukje verderop zetten we Minnie neer en lopen een stukje terug. Het is er een drukte van belang. Over het algemeen is het heel rustig in het park, maar zodra er beren te zien zijn begint de gekte. Er is een grizzley beer mama met haar kleintje, wat mooi weer om te zien! Ze zijn aan het wroeten naar wortels, dat is wat ze deze periode (net na de winterslaap en weer afgedaald in het dal) het liefste schijnen te doen. Uiteraard wordt het stel meermaals op de gevoelige plaat vastgelegd.

We spreken enkele mensen die hier sinds woensdag in het park zijn en waarvan dit hun eerste beren ontmoeting is. Een andere man vertelt dat ‘ie in Bozeman woont (redelijk in de buurt) en hier al jaren 3 of 4 keer per jaar komt, en dat dit de eerste keer is dat hij beren ziet. Wat een mazzel hebben wij dan blijkbaar want met dit paar komt ons aantal sinds gisteren op vier..
Op weg naar Old Faithful stoppen we bij de Grand Prismatic Spring, een grote hotspring met kleurrijke randen eromheen. Helaas zie je daar vanwege de enorme stoomwolken erg weinig van.

langs de Firehole River

Verder dan Old Faithful kun je nu nog niet rijden. De weg naar Thumb en Lake is nog afgesloten vanwege sneeuw. De parkeerplaats bij Old Faithful is werkelijk enorm, en het lijkt wel of alle Yellowstone bezoekers hier vandaag samen zijn gekomen, wat een drukte! Soms heb je het gevoel dat je in China bent maar dat komt alleen door het grote aantal chinezen dat hier (meestal met selfie-stick) bivakkeert.
De Old Faithful geyser gaat op de klok, in ieder geval kan men inschatten wanneer ongeveer de volgende eruptie is. We moeten even geduld hebben en struinen het bezoekerscentrum door en zien er twee films. Dan is het tijd om naar buiten te gaan en sluiten we aan bij toch zeker honderden andere geinteresseerden.

Old Faithful

Net na schema-tijd (12.50) begint de ouwe getrouwe inderdaad te spuiten en het moet gezegd, ‘t is indrukwekkend. Een meter of 40-50 hoog schiet ‘ie zeker!
Dit maakt alles enorm hongerig dus vereren we de Old Faithful Inn met een bezoekje. Een mooi oud houten gebouw en prima restaurant. Het wordt zalm voor Eline en een burger voor mezelf.
Zo langzamerhand hebben we alle wegen in Yellowstone die te bereiden zijn, ook gereden en zijn we bij vele uitzichtpunten en wandelroutes gestopt. Op de weg richting uitgang stoppen we nog bij de Fountain Paint Pot, waar we de laatste hotsprings, mudpots en een geyser zien.

We rijden het park uit via de west-uitgang en komen via een stukje Montana uiteindelijk in onze zesde staat deze reis, Idaho, uit. We maken nog een kleine omweg via de Mesa Falls en belanden dan weer op een interstate, de I15 South deze keer.

Upper Mesa Falls, Idaho

Het plan is om alvast een stukje richting Salt Lake City te rijden. In eerste instantie valt het niet mee om een camping te vinden, maar de KOA gids biedt uitkomst. We zitten nu op een KOA campground in Pocatello, Idaho en dat is al best een stuk richting SLC! Prachtig weer trouwens vandaag, zoals op de foto's is te zien.

++++

This morning we have a look at Mammoth Hotsprings’ silica terasses. Beautiful! Then en-route towards the south of the park. After a while there is another wildlifejam, and we get to see two grizzley bears, a mom and her cub! So nice… We continue and have a peek at Grand Prismatic Spring and finally get to see the Old Faithful geyser erupting some 40-50 meters high! After one more stop at Fountain Paint Pot it’s time to leave Yellowstone. We are now heading for Salt Lake City and made a stop for the night at Pocatello, Idaho.

Populaire posts van deze blog

Dag 3 / South Dakota

Allebei een prima nacht geslapen. De vermoeidheid won het deze keer van de biologische klok... heerlijk geslapen tot een uur of 6 in de ochtend, dus al 1 uur in de middag in NL. Ontbijten in de lodge kon vanaf 7 uur en was goed verzorgd. We maken kennis met andere Apollo/Star RV huurders, die ook vandaag hun camper ophalen. Twee jonge stellen, allebei straks op weg naar Los Angeles. Rond 8 uur gaan we eens kijken op het naastgelegen terrein van Winnebago. Er is een tijdelijk kantoortje ingericht en we worden ontvangen met koffie en koeken. De andere stellen uit het hotel zitten er ook al. Bijna meteen worden we geholpen met het inchecken en de papierwinkel en na een half uur zijn we op weg naar ons mobiele home voor de komende weken. Het is dit keer de kleinste camper geworden, een 22ft. Maar... voor onze begrippen is het nog een aardig apparaat. bij Winnebago in Forest Ciy, water tanken Ze heet Minnie Winnie, en omdat het dit keer een "kleintje" is, dopen we haar Ieni

Door Navajo Country

We hadden eerst nog het vage idee om de zonsopkomst in de canyon mee te maken echter de vermoeidheid won vannacht. Wel weer vroeg wakker, maar het was al licht... en koud! Voor het eerst doen we de kachel even aan in de camper om op temperatuur te komen. Na het ontbijt ruimen we op, en doen de routine voor vertrek waarbij hier eigenlijk alleen de slide-out wordt ingeschoven. We rijden richting de oost-uitgang van het Park en daarbij rijd je langs de rim met diverse stop- en uitzichtpunten. Ook bezoeken we een museum en ruine van een oude indianen nederzetting en maken de laatste stop in he Park bij Desert View, waar (voor de toeristen) ooit een uitzichttoren is neergezet. Aan de binnenkant is deze beschilderd door indianen, maar het blijft een beetje nep.. De uitzichten blijven magnifiek, bij elke stop weer een andere invalshoek, soms andere kleuren en vormen, het verveelt nooit.. Desert View, Grand Canyon Uiteindelijk rijden we het park uit en kom je meteen in Navajo land

Dinsdag 26 / Woensdag 27 april / dag 24 & 25 - going home

Na een uitgebreid ontbijt in het Hilton LAX hebben we de huurauto ingeleverd en zijn we met de shuttle bus afgezet op het vliegveld. Helaas hadden we al melding van KLM dat de vlucht vertraagd was van 13.45 tot 15.00 uur dus tijd genoeg. Maar met wat inkopen en een Starbucks bezoek ging de tijd redelijk vlot. Uiteindelijk om 15.45 vertrokken. Het blijft een lange zit - na 10 uur en 20 minuten geland op Schiphol waar we werden verwelkomd door onze dochters en a.s. schoonzoon Elco. Net na de middag waren we thuis, eerst maar eens een lekker bakkie koffie en herenigd met de poezen en daarna snel onze hond Abby opgehaald, ook een mooie hereniging! Wel even wennen aan de hollandse weersomstandigheden, zo koud hebben we het daar zelfs 's nachts niet gehad... Kunnen terugkijken op een prachtige vierde Amerika reis, een die zeker voor herhaling vatbaar is! We hebben de nodige mijlen weggedraaid maar het was een mooie ervaring in onze "bus". Heel erg mooi natuurschoon gezien en e