Doorgaan naar hoofdcontent

Dag 14 / Capitol Reef National Park

Een mooie ochtend, buiten ontbijt! We verlaten Green River, dat meer op een spookstadje lijkt dan iets anders. Afgezien van twee campings, wat restaurants en motels (waarvan er ook een aantal leeg staan) valt er dus weinig te beleven. We zetten koers richting West. Mijlenlange rechte wegen zonder dorpen of ook maar iets anders. Eerste stop onderweg naar het Capitol Reef National Park wordt de Little Wild Horse Canyon. Ik vond info hierover op de site ontdekamerika.nl.
Er is hier een slot-canyon, met andere woorden een nauwe doorgang door een canyon, waar (bij heftige regenval) water stroomt. Normaal gesproken staan deze canyons leeg en kun je er doorheen lopen. We vinden de parkeerplaats en blijken niet de enige bezoekers te zijn. Overigens gaat de weg hier door een “dip” (droog stukje rivier) waarbij bijna het resterende deel van ons serviesgoed uit de kastjes vliegt. Dat de camper verhuurders hier nog niets op gevonden hebben is ons een raadsel. We moeten het nu doen met 1 dinerbord en 2 ontbijtbordjes, 2 mokken en 1 glas zijn er nog over van wat bij het begin een vierdelig servies was. Toch maar eens iets bijkopen als we nog een Walmart tegenkomen. We mogen voor 100 dollar inkopen doen, werd ons bij de aflevering gezegd. Wij zouden een ordentelijk vastzetsysteem in de camper aanbrengen, lijkt ons goedkoper..
In het visitorslog dat we invullen blijken we de enige buitenlanders op deze hike. Op pad met de beschrijving van de nederlandse website volgen we eerst een droge rivierbedding. Al snel wordt de bedding smaller en moeten we klimmen. De slotcanyon begint naar ons gevoel ook al, maar staan vol met (modderig) water. We moeten dus omhoog en volgen een oudere man die met enige moeite het pad vervolgt. Op een gegeven moment moeten we toch naar beneden, de rivierbedding weer in. Men vereende krachten (we helpen de opa) komen we heelhuids van de rotsen af. Eerst lopen we nog een stukje verkeerd, maar ik zie dan mensen een andere kant afslaan wat de richting van de slotcanyon blijkt te zijn. Schitterende omgeving… al snel wordt het pad steeds smaller en de canyon hoger boven ons. Het lijkt heel erg op Antelope Canyon waar we een paar jaar terug zijn geweest, alleen kun je hier zo naar binnen lopen. Er zijn hier geen georganiseerde tours, en we hebben de indruk dat bijna alleen locale mensen hier komen. Het wordt steeds mooier in de canyon en ik schiet te veel foto’s. Na een uurtje wordt het echt klimmen en klauteren geblazen en besluiten we om te keren voor de terugweg. Je kunt hier ook door, maar dat is een 8 mijls rond-route en dat is ons te gortig. We willen nog meer zien vandaag! Eenmaal terug bijna bij het begin staan we voor de keus of door het water of weer omhoog de rotsen op klauteren. We willen door het water en staan aan de rand, maar het ziet er zo vreselijk smerig uit dat we toch tot klauteren besluiten. Een stukje verder staan een moeder en haar dochter tot aan hun middel in de drap. Blij dat we geklauterd hebben. Even relaxen met koffie op de parkeerplaats, waarna we het hier vlakbij gelegen Goblin Valley State Park bezoeken. Op weg ernaartoe spotten we nog drie antilopes (pronghorns), alledrie vrouwtjes.
Goblin Valley is een heel apart stukje natuur, door erosie zijn hier allerlei paddestoelvormige pilaren ontstaan (goblins) waar je dwars doorheen kunt lopen. Er zijn hier geen routes, geen echte paden, en dus gaan we voor een stukje aan de wandel. We zien steeds gekkere vormen en tot slot ook bijna slot-canyons waar we doorheen willen. Het wordt klimmen en klauteren en dan zijn we zo hoog dat we eigenlijk niet meer naar beneden denken te kunnen. Beneden ons horen we een groep met meiden die omhoog komen. Hun groepsleider helpt ons naar beneden door met z’n knie ons al naar beneden glijdend op te vangen. Zonder hem hadden we rechtsomkeert gekund..
Heel aparte ervaring hier, we komen op adem met een sapje en een broodje naast de camper. Daarna zetten we de koers uit naar het Capitol Reef National Park. De weg ernaartoe is al indrukwekkend, het park zelf zeker ook! Mandy en Elco waren hier in September nog, leuk om de route nu (andersom) te rijden die zij ook gereden hebben! We bezoeken het visitorcentrum en rijden de scenic route tot aan het punt waar het een dirtroad wordt en alleen aangeraden wordt voor een 4x4 (jeep met high clearance). Een camping in Torrey hadden we gereserveerd, de Thousand Lakes campground en dat wordt voor vandaag ons einddoel. We blijven hier 2 nachtjes. Voor morgen hebben we een Jeep gehuurd en gaan we de ongebaande paden van het Capitol Reef rijden. En… de wasserij hier werkt! Tot later!

PS de wifi op deze camping is zo waanzinnig langzaam dat foto's uploaden een avondtaak gaat worden. Die houden jullie nog tegoed.

+++

Breakfast outside! We then proceed on endless roads to Little Wild Horse Canyon, a slotcanyon not really known to the public. We enjoy a nice hike through a part of the canyon and then set course to Goblin Valley State Park. Remarkable piece of nature with mushroom shaped (goblins) pillars. We hike through the goblins and almost get stuck in a canyon but are being helped down by some other hikers. After lunch we continue to Capitol Reef National Park. We now follow the same route but in the other direction that Mandy & Elco did last September. We drive the scenic route in the park and then proceed to our campground. For tomorrow we have rented a 4x4 and will discover the unpaved routes in the park.

1. Dat klinkt als een paar tricky wandelingetjes!
    Ben benieuwd naar de foto's uit de canyon.
    Heel gaaf dat jullie nu zijn waar wij ook zijn geweest, ben benieuwd naar jullie verhalen!

2. ja dat waren pittige hikes.. hebben het nog steeds heerlijk!

Populaire posts van deze blog

Dag 3 / South Dakota

Allebei een prima nacht geslapen. De vermoeidheid won het deze keer van de biologische klok... heerlijk geslapen tot een uur of 6 in de ochtend, dus al 1 uur in de middag in NL. Ontbijten in de lodge kon vanaf 7 uur en was goed verzorgd. We maken kennis met andere Apollo/Star RV huurders, die ook vandaag hun camper ophalen. Twee jonge stellen, allebei straks op weg naar Los Angeles. Rond 8 uur gaan we eens kijken op het naastgelegen terrein van Winnebago. Er is een tijdelijk kantoortje ingericht en we worden ontvangen met koffie en koeken. De andere stellen uit het hotel zitten er ook al. Bijna meteen worden we geholpen met het inchecken en de papierwinkel en na een half uur zijn we op weg naar ons mobiele home voor de komende weken. Het is dit keer de kleinste camper geworden, een 22ft. Maar... voor onze begrippen is het nog een aardig apparaat. bij Winnebago in Forest Ciy, water tanken Ze heet Minnie Winnie, en omdat het dit keer een "kleintje" is, dopen we haar Ieni

Door Navajo Country

We hadden eerst nog het vage idee om de zonsopkomst in de canyon mee te maken echter de vermoeidheid won vannacht. Wel weer vroeg wakker, maar het was al licht... en koud! Voor het eerst doen we de kachel even aan in de camper om op temperatuur te komen. Na het ontbijt ruimen we op, en doen de routine voor vertrek waarbij hier eigenlijk alleen de slide-out wordt ingeschoven. We rijden richting de oost-uitgang van het Park en daarbij rijd je langs de rim met diverse stop- en uitzichtpunten. Ook bezoeken we een museum en ruine van een oude indianen nederzetting en maken de laatste stop in he Park bij Desert View, waar (voor de toeristen) ooit een uitzichttoren is neergezet. Aan de binnenkant is deze beschilderd door indianen, maar het blijft een beetje nep.. De uitzichten blijven magnifiek, bij elke stop weer een andere invalshoek, soms andere kleuren en vormen, het verveelt nooit.. Desert View, Grand Canyon Uiteindelijk rijden we het park uit en kom je meteen in Navajo land

Dinsdag 26 / Woensdag 27 april / dag 24 & 25 - going home

Na een uitgebreid ontbijt in het Hilton LAX hebben we de huurauto ingeleverd en zijn we met de shuttle bus afgezet op het vliegveld. Helaas hadden we al melding van KLM dat de vlucht vertraagd was van 13.45 tot 15.00 uur dus tijd genoeg. Maar met wat inkopen en een Starbucks bezoek ging de tijd redelijk vlot. Uiteindelijk om 15.45 vertrokken. Het blijft een lange zit - na 10 uur en 20 minuten geland op Schiphol waar we werden verwelkomd door onze dochters en a.s. schoonzoon Elco. Net na de middag waren we thuis, eerst maar eens een lekker bakkie koffie en herenigd met de poezen en daarna snel onze hond Abby opgehaald, ook een mooie hereniging! Wel even wennen aan de hollandse weersomstandigheden, zo koud hebben we het daar zelfs 's nachts niet gehad... Kunnen terugkijken op een prachtige vierde Amerika reis, een die zeker voor herhaling vatbaar is! We hebben de nodige mijlen weggedraaid maar het was een mooie ervaring in onze "bus". Heel erg mooi natuurschoon gezien en e