Doorgaan naar hoofdcontent

Dag 15 / Capitol Reef National Park

Nog geen foto's / wifi slow / no photos yet

‘s Nachts waait het een paar keer enorm, we worden er allebei wakker van. ‘s Ochtends blijkt Ienie Minnie Winnie de storm te hebben doorstaan, alles staat nog. Klokslag acht kunnen we bij de receptie onze gereserveerde jeep voor vandaag ophalen. Het is een witte Jeep Wrangler geworden, met “high clearance” en 4x4! Gaaf.. Het eerste deel van onze rit voert naar Boulder langs de scenic highway 12. Onderweg zien we een paar keer herten, pal langs de weg. In Boulder bezoeken we het Anasazi State Park Museum, waar indianen nederzettingen (onder- en bovengrondse woningen) uit de 12e eeuw na Christus zijn opgegraven. In het museum allerlei handwerktuigen en andere hier opgegraven voorwerpen. Buiten staat een ranger van het Grand Escalante Staircase National Monument ons te woord. Hij vraag of dat onze jeep is, waarop wij hem antwoorden dat het een gehuurde is. Hij zou ‘m zo willen ruilen met zijn ranger pickup. Hij vraagt ons naar onze plannen en pakt er meteen een gedetailleerde kaart bij die we meekrijgen. Hij geeft ons wat tips voor mooie stukken dirtroad en om een slotcanyon te gaan zien die bijna bij niemand bekend is. Op pad dus weer, langs de Burr Trail, die hier nog verhard is. We rijden door schitterende landschappen met enorme checkerboard rotsen (met inkervingen zoals op een schaakbord) en naderen een mooie diepe rode canyon. Hier moet ergens die slotcanyon liggen en onze eerste poging is niet de goede plek. Een stukje verder vinden we hem wel, een mooie slotcanyon, heel kort maar indrukwekkend. Een paar mijl verderop kronkelt een slang midden op de weg. Ontwijken gaat niet meer en remmen ook niet, dus op goed geluk. We rijden een stukje achteruit en de slang beweegt zich inmiddels met het grootste gemak aan de rand van de weg. Het lijkt een gophersnake, die hebben tijdens een eerdere reis ook al eens gezien. Een stuk verderop slaan we af voor de Wolverine Loop Road, een onverharde weg van 28 mijl met verschillende stoppunten. We lopen een stukje in de bush op zoek naar petrified forest, en vinden inderdaad allerlei stukken versteend hout. Het rijden met de jeep is hier echt heel leuk, smalle paadjes met zand, grind en flinke stenen. Het gaat hier en daar ook flink bergop- en af.
Terug op de Burr Trail komen we al snel op het punt waar de weg verder dirtroad wordt. Dit is ook weer een ingang van het Capitol Reef National Park. Het voornaamste onderdeel van dit park is een 160 km lange plooi in het gebergte. Het is een smal maar langgerekt park. Nog een klein stukje en we kunnen linksaf slaan naar de Muley Twist Canyon, een stukje weg dat loopt naar een uitzichtpunt genaamd Strike Valley Overlook. Nu wordt het echt interessant met de Jeep want hier zijn alleen 4x4 auto’s toegestaan. Al snel wordt duidelijk waarom, allemachtig wat een weggetje… hotserdebots gaat het van links naar rechts over enorme keien, door diepe kuilen en putten. Dit kun je met een gewone auto niet meer rijden. In het begin ben ik een beetje huiverig, maar Eline heeft het buiten de auto een paar keer gefilmd en zegt dat de jeep het prima doet, en er ruimte zat is onder het chassis. Het wordt al met al steeds makkelijker en ik krijg er nog lol in ook. Op de parkeerplaats staan een stuk of zes andere 4x4’s en daarna is het zoeken naar het uitzichtpunt. Uiteindelijk vinden we het en zijn ademloos van wat we er kunnen zien. Zowel naar links als naar rechts kijk je tientallen kilometers Capitol Reef in en zien we wat die gebergte-plooi eigenlijk inhoudt. Heel erg indrukwekkend. Na het loopje terug rijden we dezelfde route weer retour tot aan het doorgaande dirtpad, de Burr Trail. Hierna volgen een zestal haarspeldbochten, ook weer grindpad, bijna loodrecht naar beneden tot in het dal. We besluiten hier om nog een stukje de verkeerde kant op te rijden want daar is een uitkijkpunt over de rivier en moet een arch te zien zijn. Het laatste stuk van die route is ook weer alleen voor 4x4 en de jeep wordt behoorlijk op de proef gesteld. Wij en onze nieren ook. Helaas blijkt dat we nog 4 mijl moeten lopen naar het uitzichtpunt op de arch, en zoveel tijd hebben we niet meer. De jeep moet voor acht uur terug en we hebben nog een heel stuk te rijden. We rijden terug naar het Capitol Reef visitorcentrum over de Notom Bullfrog road, 48 mijl over onverhard hobbel de bobbel wasbord weg. Terug in Torrey spuiten we de jeep af voor drie dollar en tanken we hem af met de goedkoopste loodvrij. Bij de pomp zit ook een Subway dus de keuze voor avondeten is snel  gemaakt. Om half acht zijn we terug op de camping en leveren we de jeep weer in. 11 En een half uur onderweg geweest en we zijn stoffig en best wat moe. Maar wat een toffee dag! Morgen richting Bryce, tot later!

+++

At eight we pick up our rental jeep, a Jeep Wrangler high clearance with 4x4. First ride is on the highway to Boulder where we visit the Anasazi Museum on indian culture. We drive the Burr Trail into nice canyons and get to see a small but awarding slot canyon. We decide to take a turn into a dirtroad called Wolverine Loop Road and we find ourselves on 28 miles of dirtroad, with sometimes large stones/boulders, deep valleys and mountain flanks. We visit some petrified forest. Back on the Burr Trail we enter into Capitol Reef again which is known for it’s 160 km waterpocket fold in the landscape. What this is, we get to see at the end of a real 4x4 road. After descending into the valley at the Burr Trail Switckbacks, we drive the Notom Bullfrog road back to Torrey. Wash the jeep, fill tank with petrol and redeliver after 11 and a half hours of fun!

Populaire posts van deze blog

Dag 3 / South Dakota

Allebei een prima nacht geslapen. De vermoeidheid won het deze keer van de biologische klok... heerlijk geslapen tot een uur of 6 in de ochtend, dus al 1 uur in de middag in NL. Ontbijten in de lodge kon vanaf 7 uur en was goed verzorgd. We maken kennis met andere Apollo/Star RV huurders, die ook vandaag hun camper ophalen. Twee jonge stellen, allebei straks op weg naar Los Angeles. Rond 8 uur gaan we eens kijken op het naastgelegen terrein van Winnebago. Er is een tijdelijk kantoortje ingericht en we worden ontvangen met koffie en koeken. De andere stellen uit het hotel zitten er ook al. Bijna meteen worden we geholpen met het inchecken en de papierwinkel en na een half uur zijn we op weg naar ons mobiele home voor de komende weken. Het is dit keer de kleinste camper geworden, een 22ft. Maar... voor onze begrippen is het nog een aardig apparaat. bij Winnebago in Forest Ciy, water tanken Ze heet Minnie Winnie, en omdat het dit keer een "kleintje" is, dopen we haar Ieni

Door Navajo Country

We hadden eerst nog het vage idee om de zonsopkomst in de canyon mee te maken echter de vermoeidheid won vannacht. Wel weer vroeg wakker, maar het was al licht... en koud! Voor het eerst doen we de kachel even aan in de camper om op temperatuur te komen. Na het ontbijt ruimen we op, en doen de routine voor vertrek waarbij hier eigenlijk alleen de slide-out wordt ingeschoven. We rijden richting de oost-uitgang van het Park en daarbij rijd je langs de rim met diverse stop- en uitzichtpunten. Ook bezoeken we een museum en ruine van een oude indianen nederzetting en maken de laatste stop in he Park bij Desert View, waar (voor de toeristen) ooit een uitzichttoren is neergezet. Aan de binnenkant is deze beschilderd door indianen, maar het blijft een beetje nep.. De uitzichten blijven magnifiek, bij elke stop weer een andere invalshoek, soms andere kleuren en vormen, het verveelt nooit.. Desert View, Grand Canyon Uiteindelijk rijden we het park uit en kom je meteen in Navajo land

Dinsdag 26 / Woensdag 27 april / dag 24 & 25 - going home

Na een uitgebreid ontbijt in het Hilton LAX hebben we de huurauto ingeleverd en zijn we met de shuttle bus afgezet op het vliegveld. Helaas hadden we al melding van KLM dat de vlucht vertraagd was van 13.45 tot 15.00 uur dus tijd genoeg. Maar met wat inkopen en een Starbucks bezoek ging de tijd redelijk vlot. Uiteindelijk om 15.45 vertrokken. Het blijft een lange zit - na 10 uur en 20 minuten geland op Schiphol waar we werden verwelkomd door onze dochters en a.s. schoonzoon Elco. Net na de middag waren we thuis, eerst maar eens een lekker bakkie koffie en herenigd met de poezen en daarna snel onze hond Abby opgehaald, ook een mooie hereniging! Wel even wennen aan de hollandse weersomstandigheden, zo koud hebben we het daar zelfs 's nachts niet gehad... Kunnen terugkijken op een prachtige vierde Amerika reis, een die zeker voor herhaling vatbaar is! We hebben de nodige mijlen weggedraaid maar het was een mooie ervaring in onze "bus". Heel erg mooi natuurschoon gezien en e