Doorgaan naar hoofdcontent

Dag 5 / Black Hills

Terwijl mijn wederhelft zich nog eens omdraaide dacht ik, waarom kan ik dat niet? En ben er maar uit gegaan. Net na vijven in de ochtend. Wel mooi om de eerste stukjes daglicht boven de Badlands te zien.
Lekker ontbeten en al vroeg on the road.

We rijden nogmaals de Loop road en spotten weer wat vrouwtjes bighorn sheep. Houden regelmatig foto-stops en rijden het park uit richting Wall, South Dakota. Daar begon het allemaal begin jaren 1930 met Wall Drug, een cafĂ©/drugstore dat uitgroeide tot icoon in het noordwesten van de VS. Omdat de zaak niet zo erg liep, gaf men gratis ijswater en goedkope koffie aan de dorstige en vermoeide reiziger. De koffie is nog steeds maar 5 cent, en het ijswater gratis.

Die koffie smaakt best (hadden we eigenlijk niet verwacht) en de vers gebakken donuts niet minder. Je kunt hier natuurlijk de wereld aan souvenirs kopen, dat spekt de kas pas echt. Verder op pad richting Rapid City waar we de Walmart nog met een bezoekje verblijden. Heerlijke verse kip met een krokant laagje verkopen ze hier, dus de lunch is ook geregeld. Voorts gaat het nu de Black Hills in en de eerste stop is Mount Rushmore, net voorbij het plaatsje Keystone. Dat laatste is wel een enorme tourist-trap, schreeuwerig met enorme houten beeldsnijwerken en nep wild-west facades, motels en cafĂ©’s en wat dies meer zij. Alleen Ripley’s Believe it or Not hebben we er niet gezien.
Mount Rushmore dus. In beheer bij de National Park Service en gratis toegankelijk, alleen een parkeer-jaarkaart kost 10 dollar, kun je nog eens terugkomen.. Voor wie het niet wist, Mount Rushmore is de plek waar vier amerikaanse presidentenkoppen uit de rotsen zijn gehouwen. Eigenlijk vinden we het best imposant! De eerste aanblik is via een walk of fame waar alle vlaggen van de amerikaanse staten wapperen.

Verder kun je er een museum bezoeken waar je wat meer te weten komt over de totstandkoming van dit monument. We lopen ook de presidential trail waarbij je wat dichter bij de koppen kunt komen.
Het idee is in 1923 lokaal geboren en is tot uitvoering gebracht door beeldhouwer Gutzon Borglum. Vanaf 1927 werd met de bouw begonnen en in 1941 was het monument klaar. Borglum maakt dit overigens niet mee, die overleed kort ervoor.
De presidentenkoppen zijn van Washington, Jefferson, Lincoln en Theodore Roosevelt, die elk op hun manier hebben bijgedragen aan de totstandkoming en verdere groei van de Verenigde Staten. Het is een iconisch amerikaanse trekpleister geworden, en wij waren een van de miljoenen bezoekers per jaar. Gelukkig was het vandaag niet zo druk. Aan het eind van de trail kwamen we trouwens nog twee mountain goats tegen, dat zijn langharige geiten (maar toch geen geiten volgens de locale folders) die alleen in deze gebieden voorkomen. Uiteraard spotten we ook hier mede-Minnie-Winniers, die komen we echt overal in het wild tegen.
Na Mount Rushmore begeven we ons naar het ernaast beginnende Custer State Park. Ik had graag de Iron Mountain Road willen rijden maar de tunnels zijn te laag voor Minnie, dus rijden we om via de plaats Custer (genoemd naar de hier in de buurt tegen de indianen verliezende generaal Custer). Via een omweg zonder tunnels komen we wel bij Lake Silvan, dat mooi tussen de typische rotsformaties voor dit gebied ligt.

We lopen de prachtige trail eromheen en begeven ons daarna richting onze overnachtingsplek, de Blue Bell campground. Net voor de camping spotten we een bison, zomaar aan het chillen op een veldje in het bos! Er komen in dit park zo’n 1500 bisons (of buffalo’s) voor in een gecontroleerde kudde. Waar ooit miljoenen exemplaren vrij rondstruinden over de Noord amerikaanse prairie, waren er na overbejaging begin 20e eeuw nog maar zo’n 1000 in totaal over. In het Custer State Park is men onder andere begonnen met de herintreding van dit machtige beest. Superleuk om te zien. Op de campground vinden we ons niet helemaal rechte plekje, dus we liggen vannnacht dichies bij dichies. Na de maaltijd maken we nog een ronde door bossen achter de camping en spotten een paar keer 4 hertjes. Die zijn wel enorm schuw en schieten weg voordat we er een behoorlijke foto van kunnen maken.
Geen wifi op dit park, dus bloggen doen we later weer. Morgen richting Wyoming en Devils Tower. Tot later!

+++

Again early days, leaving Badlands National Park. First stop is Wall, South Dakota, famous for it’s Wall Drugstore where ice water is free and coffee 5 cents for the last decades. Nice coffee too! Via Rapid City we continue to Mount Rushmore which is the place where 4 president-heads were carved (and blown off by dynamite) from the rock (carving from 1927 till 1941..). We see the heads of Washington, Jefferson, Lincoln and Theodore Roosevelt. We spot mountaingoats and head for Custer State Park where we stay overnight at Blue Bell campground. We walk a nice trail around Silvan Lake and get to spot our first bison on the way to Blue Bell. No wifi service here, so we’ll update lateron.

1. Mount rushmore lijkt me ook erg gaaf! Bizar hoe ze dat zo goed hebben kunnen hakken uit die enorme rotsen.

Populaire posts van deze blog

Dag 3 / South Dakota

Allebei een prima nacht geslapen. De vermoeidheid won het deze keer van de biologische klok... heerlijk geslapen tot een uur of 6 in de ochtend, dus al 1 uur in de middag in NL. Ontbijten in de lodge kon vanaf 7 uur en was goed verzorgd. We maken kennis met andere Apollo/Star RV huurders, die ook vandaag hun camper ophalen. Twee jonge stellen, allebei straks op weg naar Los Angeles. Rond 8 uur gaan we eens kijken op het naastgelegen terrein van Winnebago. Er is een tijdelijk kantoortje ingericht en we worden ontvangen met koffie en koeken. De andere stellen uit het hotel zitten er ook al. Bijna meteen worden we geholpen met het inchecken en de papierwinkel en na een half uur zijn we op weg naar ons mobiele home voor de komende weken. Het is dit keer de kleinste camper geworden, een 22ft. Maar... voor onze begrippen is het nog een aardig apparaat. bij Winnebago in Forest Ciy, water tanken Ze heet Minnie Winnie, en omdat het dit keer een "kleintje" is, dopen we haar Ieni

Door Navajo Country

We hadden eerst nog het vage idee om de zonsopkomst in de canyon mee te maken echter de vermoeidheid won vannacht. Wel weer vroeg wakker, maar het was al licht... en koud! Voor het eerst doen we de kachel even aan in de camper om op temperatuur te komen. Na het ontbijt ruimen we op, en doen de routine voor vertrek waarbij hier eigenlijk alleen de slide-out wordt ingeschoven. We rijden richting de oost-uitgang van het Park en daarbij rijd je langs de rim met diverse stop- en uitzichtpunten. Ook bezoeken we een museum en ruine van een oude indianen nederzetting en maken de laatste stop in he Park bij Desert View, waar (voor de toeristen) ooit een uitzichttoren is neergezet. Aan de binnenkant is deze beschilderd door indianen, maar het blijft een beetje nep.. De uitzichten blijven magnifiek, bij elke stop weer een andere invalshoek, soms andere kleuren en vormen, het verveelt nooit.. Desert View, Grand Canyon Uiteindelijk rijden we het park uit en kom je meteen in Navajo land

Dinsdag 26 / Woensdag 27 april / dag 24 & 25 - going home

Na een uitgebreid ontbijt in het Hilton LAX hebben we de huurauto ingeleverd en zijn we met de shuttle bus afgezet op het vliegveld. Helaas hadden we al melding van KLM dat de vlucht vertraagd was van 13.45 tot 15.00 uur dus tijd genoeg. Maar met wat inkopen en een Starbucks bezoek ging de tijd redelijk vlot. Uiteindelijk om 15.45 vertrokken. Het blijft een lange zit - na 10 uur en 20 minuten geland op Schiphol waar we werden verwelkomd door onze dochters en a.s. schoonzoon Elco. Net na de middag waren we thuis, eerst maar eens een lekker bakkie koffie en herenigd met de poezen en daarna snel onze hond Abby opgehaald, ook een mooie hereniging! Wel even wennen aan de hollandse weersomstandigheden, zo koud hebben we het daar zelfs 's nachts niet gehad... Kunnen terugkijken op een prachtige vierde Amerika reis, een die zeker voor herhaling vatbaar is! We hebben de nodige mijlen weggedraaid maar het was een mooie ervaring in onze "bus". Heel erg mooi natuurschoon gezien en e